-
پند های شاهنامه فردوسی - بخش (97) - پند فردوسی - ستودن جهان آفرین، به سبک فردوسی
پنجشنبه 12 آبان 1401 14:23
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** پند های شاهنامه فردوسی - بخش (97) - پند فردوسی - ستودن جهان آفرین، به سبک فردوسی *** گزیده پندهایی در لا به لای گفتار ها و متن شاهنامه، که حکیم بزرگوار طوس، بیشتر در آغاز و فرجام داستان هایش و گاه از زبان ِ دل ِ شخصیت های شاهنامه اش، لب به سخن می گشاید. *** ستودن جهان آفرین، به سبک...
-
#آرایش نظامی، در جنگ های بزرگ ِ شاهنامه - بخش دوازدهم
دوشنبه 9 آبان 1401 10:30
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** #آرایش نظامی، در جنگ های بزرگ ِ شاهنامه - بخش دوازدهم. *** آرایش نظامی سپاه خاقان چین و سپاه طوس در نبرد هماون: جهان لرز لرزان شد و دشت و کوه/زمین شد ز نعل ستوران ستوه- وزین روی کاموس بر میمنه/پس پشت او ژنده پیل و بنه- ابر میسره لشکر آرای هند/زره دار با تیغ و هندی پرند- بقلب اندرون...
-
اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش چهاردهم -
یکشنبه 8 آبان 1401 20:34
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش چهاردهم - *** اغراق و بزرگنمایی، شگردی هنرمندانه که ردّ و نشان آن را در بسیاری از هنرها از جمله کاریکاتور، مینیاتور، سینما، تاتر، شعر(بویژه غزل)، داستان و ... می توان دید. اغراق، جلوه یی ست از هنر که برای ملموس و مشهود کردن یک واقعیت، آن...
-
پند های شاهنامه فردوسی - بخش (96) - پند رستم به گودرز
یکشنبه 8 آبان 1401 20:19
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** پند های شاهنامه فردوسی - بخش (96) - پند رستم به گودرز *** گزیده پندهایی در لا به لای گفتار ها و متن شاهنامه، که حکیم بزرگوار طوس، بیشتر در آغاز و فرجام داستان هایش و گاه از زبان ِ دل ِ شخصیت های شاهنامه اش، لب به سخن می گشاید. *** پند رستم به گودرز: بدو گفت رستم که دل شاد دار/ز...
-
(146) - مترادف اصطلاحِ "حاتم بخشی یا از دیگران مایه گذاشتن" در شاهنامه ی فردوسی.
شنبه 7 آبان 1401 13:44
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** (146) - مترادف اصطلاحِ "حاتم بخشی یا از دیگران مایه گذاشتن" در شاهنامه ی فردوسی. *** ردّ ِ پای ریشه ی اصطلاحاتِ عامیانه در شاهنامه. *** اصطلاح "حاتم بخشی یا از دیگران مایه گذاشتن". *** چه داری دژم اختر خویش را/درم بخش و دینار ِ درویش را- *** طوس هنگام رسیدن رستم...
-
دو نگاه به دشواری نبرد با سپاه هومان ویسه - بخش 2 -
شنبه 7 آبان 1401 13:29
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** دو نگاه به دشواری نبرد با سپاه هومان ویسه - بخش 2 - *** نگاه یاس آلود و ساکن طوس - نگاه امید بخش، پویا و برانگیزاننده ی گیو گودرز: چو بر گنبد چرخ رفت آفتاب/دل طوس و گودرز شد پر شتاب- که امروز ترکان چرا خامش اند/به رای بد اند، ار ز می بیهش اند- اگر مستمندند گر شادمان/شدم در گمان از...
-
منش والای پیران در شناخت و بزرگداشت دشمن.
شنبه 7 آبان 1401 11:50
و.ک(060) برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** منش والای پیران در شناخت و بزرگداشت دشمن. *** دیدگاه تامل برانگیز پیران ویسه در بزرگداشت دشمن: چو از دور خاقان چین بنگرید/خروش سواران ایران شنید- پسند آمدش گفت کاینت سپاه/سواران رزم آور و کینه خواه- سپهدار پیران دگرگونه گفت/هنرهای مردان نشاید نهفت- سپهدار، کو چاه پوشد به...
-
(145) - مترادف اصطلاحِ "دم غنیمت شمردن" در شاهنامه ی فردوسی.
شنبه 7 آبان 1401 11:33
ب رگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** (145) - مترادف اصطلاحِ "دم غنیمت شمردن" در شاهنامه ی فردوسی. *** ردّ ِ پای ریشه ی اصطلاحاتِ عامیانه در شاهنامه. *** دم غنیمت شمردن: یک امروز با کام دل می خوریم/غم روز ناآمده نشمریم- بهادر امیرعضدی
-
گودرز در رثای مرگ هفتاد فرزندش در نبرد پَشَن.
چهارشنبه 4 آبان 1401 13:36
و.ک(061) برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** گودرز در رثای مرگ هفتاد فرزندش در نبرد پَشَن: فراوان ز گودرزیان خسته بود/بسی کشته بود و بسی بسته بود- چو بشنید گودرز برزد خروش/زمین آمد از بانگ اسپان بجوش- همه مهتران جامه کردند چاک/بسربر پراگند گودرز خاک- همی گفت کاندر جهان کس ندید/به پیران سر این بد که بر من رسید- چرا...
-
اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش سیزدهم -
چهارشنبه 4 آبان 1401 13:04
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش سیزدهم - *** اغراق و بزرگنمایی، شگردی هنرمندانه که ردّ و نشان آن را در بسیاری از هنرها از جمله کاریکاتور، مینیاتور، سینما، تاتر، شعر(بویژه غزل)، داستان و ... می توان دید. اغراق، جلوه یی ست از هنر که برای ملموس و مشهود کردن یک واقعیت، آن...
-
دو نگاه به دشواری نبرد با سپاه هومان ویسه - بخش 1
چهارشنبه 4 آبان 1401 12:53
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** دو نگاه به دشواری نبرد با سپاه هومان ویسه - بخش 1 *** نگاه یاس آلود و ساکن طوس - نگاه امید بخش، پویا و برانگیزاننده ی گودرز: سپهبد بگودرز کشواد گفت/که این راز بر کس نباید نهفت- اگر لشکر ما پذیره شوند/سواران بدخواه چیره شوند- همه دست یکسر بیزدان زنیم/منی از تن خویشتن بفگنیم- مگر دست...
-
پیشنهاد طوس و گزینش نبرد همگروه، به جای نبرد تن به تن به پیران ویسه
سهشنبه 3 آبان 1401 15:52
و.ک(062) برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** پیشنهاد طوس و گزینش نبرد همگروه، به جای نبرد تن به تن به پیران ویسه: بدو گفت طوس ای سرافراز مرد/سپهبد منم هم سوار نبرد- تو هم نامداری ز توران سپاه/چرا رای کردی به آوردگاه- دلت گر پذیرد یکی پند من/بجویی بدین کار پیوند من- کزین کینه تا زنده ماند یکی/نیاسود خواهد سپاه اندکی-...
-
رجز خوانی در شاهنامه - 30 - رجزخوانی هومان و طوس.
سهشنبه 3 آبان 1401 15:45
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** رجز خوانی در شاهنامه - 30 - رجزخوانی هومان و طوس. *** رجز خوانی، از فراز های شور انگیز و گرمی بخش آوردگاه نبرد های تن به تن یلان در شاهنامه *** رجزخوانی هومان برای طوس: چنین پاسخ آورد هومان بدوی/که بیشی نه خوبست بیشی مجوی- گر ایدونک بیچاره ای را زمان/بدست تو آمد مشو در گمان- بجنگ...
-
اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش دوازدهم -
سهشنبه 3 آبان 1401 10:03
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش دوازدهم - *** اغراق و بزرگنمایی، شگردی هنرمندانه که ردّ و نشان آن را در بسیاری از هنرها از جمله کاریکاتور، مینیاتور، سینما، تاتر، شعر(بویژه غزل)، داستان و ... می توان دید. اغراق، جلوه یی ست از هنر که برای ملموس و مشهود کردن یک واقعیت، آن...
-
رجز خوانی در شاهنامه - 29 - رجز هومان و گیو.
سهشنبه 3 آبان 1401 09:42
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** رجز خوانی در شاهنامه - 29 - رجز هومان و گیو. *** رجز خوانی، از فراز های شور انگیز و گرمی بخش آوردگاه نبرد های تن به تن یلان در شاهنامه *** رجز هومان و گیو : چو بشنید هومان برآشفت سخت/چنین گفت با گیو بیدار بخت- ایا گم شده بخت آزادگان/که گم باد گودرز کشوادگان- فراوان مرا دیده ای روز...
-
نام و نشان بزرگان، از اسرار مگو - بخش سیزدهم - ارژنگ زره
سهشنبه 3 آبان 1401 09:35
برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی *** نام و نشان بزرگان، از اسرار مگو - بخش سیزدهم - ارژنگ زره *** بنا بر عادت و ایجاب، رسمِ نا نوشته ایی، بین یلان و سران برجسته ی سپاه مرسوم بوده ست که نامشان مخفی بماند. یا با نشانی و "آدرس" غلط، حریف را گمراه میکرده اند. و بیش از همه، نام رستم بنا به حفظ " امنیّتِ...
-
ردّ و نشان ِ جبر باوری در شاهنامه ی فردوسی - بخش 8 - جبر اندیشی فردوسی.
دوشنبه 2 آبان 1401 15:09
و.ک(003,8) برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** ردّ و نشان ِ جبر باوری در شاهنامه ی فردوسی - بخش 8 - جبر اندیشی فردوسی. *** جبر اندیشی فردوسی: چنین است رسم جهان جهان/که کردار خویش از تو دارد نهان- همی با تو در پرده بازی کند/ز بیرون ترا بی نیازی کند- ز باد آمدی رفت خواهی به گرد/چه دانی که با تو چه خواهند کرد- ببند...
-
(144) - مترادف اصطلاحِ "باد آورده را باد خواهد برد" در شاهنامه ی فردوسی.
دوشنبه 2 آبان 1401 14:55
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** (144) - مترادف اصطلاحِ "باد آورده را باد خواهد برد" در شاهنامه ی فردوسی. *** ردّ ِ پای ریشه ی اصطلاحاتِ عامیانه در شاهنامه. *** باد آورده را باد خواهد برد. *** ز باد آمدی رفت خواهی به گرد/چه دانی که با تو چه خواهند کرد- و بداد آنک آورد پیدا ستم/ز باد آمد آن پادشاهی بدم- و...
-
اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش یازدهم - فریبرز و دژ بهمن
دوشنبه 2 آبان 1401 14:45
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش یازدهم - فریبرز و دژ بهمن *** اغراق و بزرگنمایی، شگردی هنرمندانه که ردّ و نشان آن را در بسیاری از هنرها از جمله کاریکاتور، مینیاتور، سینما، تاتر، شعر(بویژه غزل)، داستان و ... می توان دید. اغراق، جلوه یی ست از هنر که برای ملموس و مشهود...
-
نام و نشان بزرگان، از اسرار مگو - بخش سیزدهم - تژاو.
دوشنبه 2 آبان 1401 11:41
برگزیده هایی از شاهنامه فردوسی *** نام و نشان بزرگان، از اسرار مگو - بخش سیزدهم - تژاو. بنا بر عادت و ایجاب، رسمِ نا نوشته ایی، بین یلان و سران برجسته ی سپاه مرسوم بوده ست که نامشان مخفی بماند. یا با نشانی و "آدرس" غلط، حریف را گمراه میکرده اند. و بیش از همه، نام رستم بنا به حفظ " امنیّتِ استراتژیک...
-
درفش در شاهنامه - 19 - درفش تژاو.
دوشنبه 2 آبان 1401 11:35
بر گزیده هایی از شاهنامه فردوسی *** درفش در شاهنامه - 19 - درفش تژاو. *** اظهار نظر پروفسور آرتور کریستن سن (Arthur Christensen ) زبان شناس، مورخ و شرق شناس دانمارکی در مورد درفش و پرچم : « آنگاه که مردمانی دارای " بیرق "، ارتش و پادشاه و نماینده می شوند، می توان گفت که آن زمان نقطه آغاز تمدن آن کشور است »....
-
ردّ و نشان ِ جبر باوری در شاهنامه ی فردوسی - بخش 7 - جبر اندیشی کیخسرو.
دوشنبه 2 آبان 1401 01:31
و.ک(003,7) برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** ردّ و نشان ِ جبر باوری در شاهنامه ی فردوسی - بخش 7 - جبر اندیشی کیخسرو. *** جبر اندیشی از زبان کیخسرو: ببینیم تا دست گردان سپهر/بدین جنگ سوی که یازد بمهر- بکوشیم وز کوشش ما چه سود/کز آغاز بود آنچ بایست بود- بهادر امیرعضدی
-
خاکساری و فروتنی، خوی و منش ِ پهلوانان و شاهان ِ شاهنامه فردوسی ست – ( بخش 18) خاک بوسی فرامرز رستم، طوس نوذر و سران سپاه.
شنبه 30 مهر 1401 12:49
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** خاکساری و فروتنی، خوی و منش ِ پهلوانان و شاهان ِ شاهنامه فردوسی ست – ( بخش 18) خاک بوسی فرامرز رستم، طوس نوذر و سران سپاه. *** در شاهنامه، خاکساری و فروتنی، افتادگی و متانت، خوی و منش و رسمی نا نوشته، راستین و روا و روان ست بین پهلوانان و شاهان، که در قامت خاکبوسی، آستان بوسی، کتف...
-
اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش دهم - فریبرز و دژ بهمن
چهارشنبه 27 مهر 1401 22:50
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش دهم - فریبرز و دژ بهمن *** اغراق و بزرگنمایی، شگردی هنرمندانه که ردّ و نشان آن را در بسیاری از هنرها از جمله کاریکاتور، مینیاتور، سینما، تاتر، شعر(بویژه غزل)، داستان و ... می توان دید. اغراق، جلوه یی ست از هنر که برای ملموس و مشهود کردن...
-
بر افکنده شدن فره ی ایزدی از کیکاووس
سهشنبه 26 مهر 1401 17:59
و.ک(063) برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** بر افکنده شدن فره ی ایزدی از کیکاووس *** گیو از بر افکنده شدن فره ی ایزدی از کیکاووس به خاطر بیدادگری و ویرانگری او برای کیخسرو می گوید: همی گفت با شاه یکسر سخن/که دادار گیتی چه افگند بن- همان خواب گودرز و رنج دراز/خور و پوشش و درد و آرام و ناز- ز کاووس کش سال بفگند فر/ز...
-
رجز خوانی در شاهنامه - 28 - رجز خوانی گودرز و طوس.
سهشنبه 26 مهر 1401 17:50
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** رجز خوانی در شاهنامه - 28 - رجز خوانی گودرز و طوس. *** رجز خوانی، از فراز های شور انگیز و گرمی بخش آوردگاه نبرد های تن به تن یلان در شاهنامه *** رجز خوانی گودرز و طوس: بدو گفت گودرز کای کم خرد / ترا بخرد از مردمان نشمرد - تو نوذر نژادی نه بیگانه ای / پدر تیز بود و تو دیوانه ای -...
-
پند های شاهنامه فردوسی - بخش (95) -
سهشنبه 26 مهر 1401 16:07
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** پند های شاهنامه فردوسی - بخش (95) - *** گزیده پندهایی در لا به لای گفتار ها و متن شاهنامه، که حکیم بزرگوار طوس، بیشتر در آغاز و فرجام داستان هایش و گاه از زبان ِ دل ِ شخصیت های شاهنامه اش، لب به سخن می گشاید. *** کنون ای خردمند بیدار دل/مشو در گمان پای درکش ز گل- ترا کردگارست...
-
#آرایش نظامی، در جنگ های بزرگ ِ شاهنامه - بخش یازدهم.
سهشنبه 26 مهر 1401 15:36
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** #آرایش نظامی، در جنگ های بزرگ ِ شاهنامه - بخش یازدهم. *** صف آرایی سپاه کیکاووس در نبرد با دیوان مازندران: سپهدار ترکان برآراست جنگ/گرفتند گوپال و خنجر به چنگ- بیامد سوی میمنه بارمان/سپاهی ز ترکان دنان و دمان- سوی میسره کهرم تیغ زن/به قلب اندرون شاه با انجمن- وزین روی رستم سپه...
-
اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش نهم - نبرد کیکاووس با سپاه سهراب
سهشنبه 26 مهر 1401 15:31
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** اغراق یا بزرگنمایی در شاهنامه ی فردوسی - بخش نهم - نبرد کیکاووس با سپاه سهراب *** اغراق و بزرگنمایی، شگردی هنرمندانه که ردّ و نشان آن را در بسیاری از هنرها از جمله کاریکاتور، مینیاتور، سینما، تاتر، شعر(بویژه غزل)، داستان و ... می توان دید. اغراق، جلوه یی ست از هنر که برای ملموس و...
-
(143) - مترادف اصطلاحِ "التماس دعا" در شاهنامه ی فردوسی.
سهشنبه 26 مهر 1401 15:22
برگزیده هایی از شاهنامه ی فردوسی *** (143) - مترادف اصطلاحِ "التماس دعا" در شاهنامه ی فردوسی. *** ردّ ِ پای ریشه ی اصطلاحاتِ عامیانه در شاهنامه. *** گیو به گودرز: ندانم که دیدار باشد جزین/که داند چنین جز جهان آفرین- تو پدرود باش و مرا یاد دار/روان را ز درد من آزاد دار- چو شویی ز بهر پرستش رخان/به من بر جهان...